Παρακολουθηση μεσω EMAIL

Τετάρτη, 12 Δεκεμβρίου 2012

WSJ: Τα όπλα της Ελλάδας για να αναπτυχθεί ξανά


Δεδομένης της γεωγραφικής τοποθεσίας της Ελλάδας, ο οικονομολόγος Γιάννης Σφακιανάκης με άρθρο του στη Wall Street Journal επισημαίνει ότι πολλοί τομείς της ελληνικής οικονομίας είναι σε θέσει να συνεισφέρουν στη Ευρώπη και τον κόσμο.







Δεν παραλείπει ωστόσο να αναφέρει πως χάθηκε η ανταγωνιστικότητα της χώρας, ενώ η παραγωγή και το branding των ελληνικών προϊόντων έκαναν βουτιά, επισημαίνοντας πως η Ελλάδα έχασε την ταυτότητά της ως οικονομία και άρχισε να εξαρτάται από τις εισαγωγές.
Αναφέροντας πως η διαφθορά έγινε ενδημική, σημειώνει πως η Ελλάδα κατέστη η επιτομή της γραφειοκρατίας και προσπαθεί τώρα απεγνωσμένα να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις.
Στο άρθρο του με τίτλο "Η Ελλάδα μπορεί να αναπτυχθεί ξανά" επισημαίνει πως το σύνθετο διοικητικό και φορολογικό σύστημα δημιουργεί νομικά, γραφειοκρατικά και διαδικαστικά εμπόδια με αποτέλεσμα να αδυνατεί η κυβέρνηση να συγκεντρώσει πάνω από 20 δισεκατομμύρια ευρώ τον χρόνο έσοδα από τη φορολογία.
Παραθέτει μάλιστα τα στοιχεία μελέτης από το Πανεπιστήμιο του Σικάγο, βάσει της οποίας το ελληνικό Δημόσιο ζημιώθηκε κατά 28 δισεκατομμύρια ευρώ από τη φοροδιαφυγή μόνο το 2009.
Σε ό,τι αφορά την ελληνική βιομηχανία, σημειώνει πως στην καρδιά του μακροχρόνιου μοντέλου ανάπτυξης θα πρέπει να είναι ο τουρισμός ώστε η Ελλάδα να καταστεί η Φλόριντα της Ευρώπης.
"Ο τουρισμός αντιστοιχεί στο 15% της ελληνικής οικονομίας, αλλά παραδοσιακά, το 70% της ανάπτυξής του προέρχεται από την εσωτερική ζήτηση. Οι τουρίστες στην Ελλάδα δαπανούν 146 ευρώ κάθε μέρα, ενώ ξοδεύουν αντίστοιχα 162 ευρώ στην Τουρκία και 200 ευρώ στην Ιταλία", σημειώνει.
Εκτιμά ότι η Ελλάδα έχει να κερδίσει πολλά αν επεκτείνει την τουριστική περίοδο πέρα από τους καλοκαιρινούς μήνες, υποστηρίζοντας ωστόσο πως θα πρέπει να αναβαθμίσει την υποδομή της -δρόμους, λιμάνια, αεροδρόμια- αλλά και να την ενισχύσει.
Η αποτυχία των επιδοτήσεων
Αναφέρεται και στον τομέα της γεωργίας, τονίζοντας πως εδώ και καιρό έχει παραμεληθεί γεγονός που αποδίδει στις επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης που οδήγησαν σε χαμηλή αγροτική παραγωγή.
Με το εργατικό κόστος να ανεβαίνει στα ύψη μέσα στη δεκαετία του 2000, τα ελληνικά γεωργικά προϊόντα, όπως σημειώνει, έγιναν μη ανταγωνιστικά και έκαναν τις εισαγωγές πιο ελκυστικές.
Επισημαίνει ακόμα μία σοβαρή αποτυχία, τονίζοντας ότι παρά το γεγονός πως η Ελλάδα είναι η τρίτη ελαιοπαραγωγός χώρα στον κόσμο, αντίθετα με την Ιταλία και την Ισπανία, έχει αποτύχει στο μάρκετινγκ και στο branding του προϊόντος της.
"Η Ελλάδα πουλά το 60% του ελαιόλαδου της χύμα στην Ιταλία, όπου συσκευάζεται και μοσχοπουλιέται. Παρομοίως οι Έλληνες παραγωγοί έχουν μόνο το 1/3 της παγκόσμιας αγοράς φέτας.
Θα μπορούσε να μάθει πολλά από την ιταλική και γαλλική εμπειρία της επέκτασης της παρουσίας των τυριών παρμεζάνα και καμαμπέρ σε όλο τον κόσμο", υπογραμμίζει.
Αναφέρεται τέλος στη ναυτιλία, σημειώνοντας πως θα πρέπει επίσης να δοθεί βάρος και σε αυτόν τον τομέα.
"Λιμάνια όπως αυτά του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης θα μπορούσαν να αναδειχθούν σε πύλες εμπορίου για την ανατολική Ευρώπη.
"Η ελληνική κρίση θα μπορούσε να είναι μεταμφιεσμένη ευλογία για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης της χώρας", καταλήγει ο Έλληνας οικονομολόγος.



Κάντε και κανένα LIKE..Τσάμπα είναι..!!